بردهای مشاوره (Advisory Board) در حال حاضر بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار واقع شده است. یک استارتاپ برای پیگیری اهداف و خط مشی خود میتواند یک کارشناس فنی با تجربه را در برد مشاوره خود قرار دهد. از طرف دیگر برد مشاوره نیز میتواند تبدیل به وسیلهای برای اعتبار افزایی بازار استارتاپ شود.
متأسفانه بسیاری از مدیران اجرایی شیفته استفاده از بردهای مشاورهای هستند اما زمان لازم را برای کسب ارزش از این طریق صرف نمیکنند. برخی از بردهای مشاوره تنها نامی از وظیفه کاری خود را یدک میکشند. قسمت خوب ماجرا این است که غلبه بر مشکلات رایج ایجاد و حفظ یک برد مشاوره به سادگی قابل حل است. اما مثل هر کار دیگر، زمانی که آن را ایجاد میکنیم باید بدانیم که میخواهیم به چه کاری وارد شویم و چالشهای احتمالی را پیشبینی کنیم. به همین دلیل در ادامه به برخی از مسائلی میپردازیم که بردهای مشاوره اغلب با آن مواجه میشوند.
یکدست بودن برد مشاوره
برای به دست آوردن بیشترین فایده ممکن از برد مشاوره خود، باید اطمینان حاصل کنید که آرایهای از تخصصهای مختلف در برد مشاورهای به کار گرفته شده باشد. برخی مدیران تمام مشاوران خود را از مشتریان یا خریداران بالقوه کالا یا خدمات شرکت خود انتخاب میکنند. اما با شناخت صحیح بخشهای مختلف سازنده صنعت میتوان چشم اندازی وسیعتر به دست آورد و نیازهای صنعت را به طور متوازنتری ارزیابی کرد. البته شما باید یک یا دو مشتری را در برد مشاوره خود در نظر بگیرید تا با درکی که از چگونگی کار شرکت شما به دست میآورند بتوانند قسمتهایی را که نیاز به رسیدگی فوری دارند شناسایی کرده و به شما معرفی کنند. باز هم تأکید میکنیم که برد مشاوره خود را از نیازهای مختلفی که در بخشهای مختلف صنعت وجود دارد استخراج کنید و از همگن کردن تخصصهای مورد استفاده بپرهیزید.
فراهم نیاوردن زمینه ارتباط کافی با مشاوران
بزرگترین اشتباهی که موسسان شرکتها مرتکب میشوند این است که با برد مشاوره خود ارتباط چندانی ندارند. مدیران باید با برد مشاوره حداقل سالی یک بار جلسه داشته باشند. اغلب پس از تشکیل برد مشاوره، بنیانگذاران شرکت چنان درگیر امور اجرایی میشوند که دیگر وقتی برای برگزاری جلسات منظم با آن را ندارند. نمیتوان از افراد برد مشاوره انتظار داشت بدون اطلاعات به روز و حیاتی از فعالیتهای شرکت همچنان فعال باقی بمانند. یکی از راههای غلبه بر این مشکل، تعیین یک مسئول برای سازماندهی و مدیریت جلسات منظم با گروه مشاوره است. این فرد باید اطمینان حاصل کند که آنها اطلاعات روز مربوط به شرکت را مرتبا دریافت میکنند.
برد مشاوره خود را با هیئت مدیره اشتباه نگیرید
هیئت مدیره در روزهای خوب و بد شرکت شما سهیم است. خوشبختانه آنها در اکثر مشکلات مالیاتی شما درگیر هستند و میتوانید در کوران چالشهای بازار از آنها درخواست کمک کنید. اما برد مشاوره، نقش دیگری را بازی میکند. وظیفه این گروه تولید ایده برای کسب و کار و دفاع از بازار آن است. شما باید به آنها دیدگاهی مثبت از کار خود ارائه کنید. به آنها بگویید که چه چیزهایی به خوبی به پیش میروند و از آنها بخواهید ایدههایی تولید کنند که امور، بهتر از گذشته اداره شوند. فراموش نکنید که آنها باید از همکاری با شما احساس افتخار کنند و از این همکاری به عنوان کار با شرکتی در مسیر پیشرفت و ترقی یاد کنند. البته منظور ما این نیست که اخبار بد را از برد مشاوره خود پنهان کنید بلکه به آنها دلایل کافی بدهید که به کار شرکت شما ایمان داشته باشند. در نتیجه نقاط قوت شما را تبلیغ کنند.
اجازه ندهید نیروی مشاوران خوب شما هدر برود
همچنان که با برد مشاورهای خود به عنوان یک گروه تعامل میکنید، باید با هر یک از مشاوران رابطه فردی برقرار کنید. برخی از بهترین همکاریها خارج از اتاق جلسات برقرار میشود. هر مشاوری دیدگاههایی برای پیشنهاداتش دارد که باید به طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرد. البته نیازی نیست به تمام ابراز نظرهای گروه مشاوره به یک میزان دقت به خرج دهید. به علاوه اعضای برد مشاوره میتوانند با معرفی ارتباطات مورد نیاز شرکت، به شما کمک کنند. در نظر داشته باشید که فراهم آوردن لیستی از افراد یا سازمانهایی که شما تمایل دارید با آنها ارتباط داشته باشید کفایت نمیکند. شناسایی ارتباطات سازنده و اثربخش باید بر مبنای ابتکارات و ایدههایی باشد که روابط فعال و دوسویه را فراهم آورد. البته شما باید بازخورد حاصل از معرفی این ارتباطات را به گروه مشاوران خود ارائه کنید. در غیر اینصورت آنها گمان خواهند کرد که تلاششان در ایجاد این ارتباطات به هدر رفته است.
توصیههای خوب را حتما اجرایی کنید
منظور ما در این بخش کاملا روشن است. چرا شما باید برای مشاورانی که به توصیههای آنها اهمیتی نمیدهید هزینه پرداخت کنید؟ یا چرا باید برای درخواست توصیهای که قصد ندارید به آن جامه عمل بپوشانید خود را به زحمت بیاندازید؟ در اغلب موارد ایدههای بزرگ در جلسات مشاورهای ظاهر میشوند ولی به سرعت به دست فراموشی سپرده میشوند. مسلما شناسایی ایدههای مهم و عمل بر مبنای آنها، نیازمند دقت نظر و تصمیم سازی است. مشاوران، هنگامی که ببینند شرکت واقعا به نظرات ارائه شده آنها توجه کرده و بر مبنای آن عمل میکند از همکاری با شما احساس رضایت و افتخار خواهند کرد. تیمی که با برد مشاوره کار میکند باید عملگرا باشد. جلسات را با گروه مشاوره جدی بگیرد، با آنها طوفان فکری (brainstorm) به راه بیاندازد، نتایج حاصل را اجرایی کند و در جلسات بعدی بازخورد اجرای ایدهها را ارائه کند. در نتیجه این کار اعضای برد مشاوره نیز انگیزه پیدا میکنند تا فکرهای بهتری ارائه کنند. یک مشاور خوب ممکن است پیشنهاداتی ارائه کند که با صرف کمترین هزینه بیشترین دستاورد را برای شما داشته باشد. به عنوان مثال ایدهای ارائه کند که با استفاده از داراییهای موجود شرکت بتوانید خط تولید جدیدی برای محصولات آن راه اندازی کرده و از این راه حجم قابل توجهی درآمد کسب کنید.
اخیرا برخی چنین استدلال میکنند که برد مشاوره در برابر خدماتی که ارائه میکند بسیار هزینهبر است. به هر حال برد مشاوره اگر به درستی مدیریت شود، میتواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را نسبت به هر کارمند دیگر شرکت ارائه کند یا بر مبنای جدول سرمایه (Capitalization Table) شما بهترین عملکرد را ارائه دهد. این کار نیازمند همت و پشتکار است. اگر شما میخواهید برد مشاوره راهاندازی کنید، این وظیفه شما است که از آن بیشترین خروجی مفید را به دست آورید.